Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Självservice, e-tjänster och blanketter
Logga in
  • StartsidaPil

Ansök om ersättning för merkostnader vid ordinarie personlig assistents sjukfrånvaro

Information om ansökan av sjuklöneersättning

För att ansöka via denna e-tjänst krävs att du som assistansberättigad eller ombud loggar in med BankID samt att nödvändiga underlag bifogas.

Om du är ett ombud från ett assistansbolag och det är första gången som du ansöker eller vid förändringar behöver du bifoga dessa underlag:

  • Aktuellt tillstånd från IVO
  • Uppdragsavtal
  • Kopia på beslut om assistansersättning från Försäkringskassan i förekommande fall.
  • Fullmakt från den enskilde där det framgår vem som i dennes ställe har rätt att ansöka om det ekonomiska stödet.
  • Ifylld “blankett betalningsmottagare” (Vid överlåtelse av utbetald ersättning) Blanketten hittar du här
  • Bankgiro-, plusgiro- eller kontouppgifter för utbetalning samt underlag som styrker kontots tillhörighet


Ansökan

En ansökan om ersättning för sjuklön vid ordinarie assistents sjukfrånvaro görs för samtliga merkostnader under en kalendermånad. En ansökan kan innehålla uppgifter om frånvaro för upp till 10 personliga assistenter. 

Faktura ska inte utställas till kommunen. Beviljad ersättning betalas ut till konto/bankgiro/plusgiro.


Mer information om ansökningsprocessen

Mer information om kommunens ansvar vid sjukdom hos ordinarie personlig assistent


Information om behandling av personuppgifter

Social- och omsorgsnämnden använder dina personuppgifter i syfte att utreda, administrera och betala ut beviljad ekonomisk ersättning med stöd av dataskyddsförordningen 6.1e


Skyddad identitet

Personer med skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst. Ta kontakt med Kontakt Linköping, kontakt@linkoping.se eller 013-20 60 00, så får du hjälp med ditt ärende.


Övrigt

Om du har frågor om ansökan eller e-tjänsten kan du maila sf.persass.admin@linkoping.se

Logga in

Kontakta oss

Telefon och e-post.
013-20 60 00
kontakt@linkoping.se