Information om ansökan av sjuklöneersättning
För att ansöka via denna e-tjänst krävs att du som assistansberättigad eller ombud loggar in med BankID samt att nödvändiga underlag bifogas.
Om du är ett ombud från ett assistansbolag och det är första gången som du ansöker eller vid förändringar behöver du bifoga dessa underlag:
- Aktuellt tillstånd från IVO
- Uppdragsavtal
- Kopia på beslut om assistansersättning från Försäkringskassan i förekommande fall.
- Fullmakt från den enskilde där det framgår vem som i dennes ställe har rätt att ansöka om det ekonomiska stödet.
- Ifylld “blankett betalningsmottagare” (Vid överlåtelse av utbetald ersättning) Blanketten hittar du här
- Bankgiro-, plusgiro- eller kontouppgifter för utbetalning samt underlag som styrker kontots tillhörighet
Ansökan
En ansökan om ersättning för sjuklön vid ordinarie assistents sjukfrånvaro görs för samtliga merkostnader under en kalendermånad. En ansökan kan innehålla uppgifter om frånvaro för upp till 10 personliga assistenter.
Faktura ska inte utställas till kommunen. Beviljad ersättning betalas ut till konto/bankgiro/plusgiro.
Mer information om ansökningsprocessen
Mer information om kommunens ansvar vid sjukdom hos ordinarie personlig assistent
Information om behandling av personuppgifter
Social- och omsorgsnämnden använder dina personuppgifter i syfte att utreda, administrera och betala ut beviljad ekonomisk ersättning med stöd av dataskyddsförordningen 6.1e
Skyddad identitet
Personer med skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst. Ta kontakt med Kontakt Linköping, kontakt@linkoping.se eller 013-20 60 00, så får du hjälp med ditt ärende.
Övrigt
Om du har frågor om ansökan eller e-tjänsten kan du maila sf.persass.admin@linkoping.se